"Sesiapa yang inginkan dunia maka hendaklah dia berilmu, sesiapa yang inginkan akhirat maka dia juga mesti berilmu dan sesiapa yang ingin kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat maka dia lebih dituntut agar berilmu."

Friday, September 2, 2011

Anak Derhaka!!


anak derhaka!

berhubung perkara diatas, sy ingin mengatakan bahawa.. pada zaman alaf baru ini. semua anak2 tidak akan menjadi anak derhaka..

kenapa sy berkata demikian..

inilh buktinya..

semua orang tahu bahwa mengikut peribahasa melayu. syurga terletak dibawah kaki ibu..
tp yg kita nmpk.. ketumbit adalah.. hahaha.. just kidding..
mengapa peribahasa berkata demikian..
dan saya pasti semua org tahu bahawa ibu merupakan perkara ketiga dan keempat dan kelima yang perlu kita sayang setelah first=Allah dan 2nd=Rasulallah..

tapi apa kene mengena benda ini dengan anak derhaka..

siapa disini yang sayang kepada ibu mereka??
semua orang sayang...
brp banyak kamu semua sayang kepada ibu??
mesti banyakkkk knnnn??

tp..
persoalannya..
adakah kasih sayang kita itu melebihi kasih sayang ibu kita kepada kita??
sudah tentu tidak..

itulah sebb mengapa kita tidak akan menjadi ANAK DERHAKA!!

apa yang kita buat for sure akan dimaafkan oleh ibu kita..

dulu ustaz/ustazah selalu cakap..
jangan sesekali melawan cakap ibu bapa.. sedangkan perkataan 'ah' itu sekali pun sudah dikira sebagai anak derhaka..

tapi kalau lah saya mampu balik pada zaman tersebut..
akan saya angkat tangan dan berkata..
'ustaz,sy rasa mak saya akan maafkan sebab dia sayang saya'
mesti ustaz itu terdiam punya...

cuba kita fikirkan.. logik tak apa yang diperkatakan disini..
masuk akal ke tidak..

mestilh masuk akal..
mana ada ibu yg tidak syg kn anaknya..
mereka sanggup berhempas pulas bekerja untuk sesuap nasi..
even.. mesti kita pernah minta ibu kita duit mase sekolah rendah..

kita cakap..
ibu, nk rm5. nk beli vitagen kat sekolah. dorang datang esok.
tahu2 jer, esok tetibe mak kita bagi duit tp bukn rm5 tp rm10.
bertapa ibu kita syg kan kita kan..

so.. xkn muncul lagi cerita macam Anak Tanggang.. or apa2 yang berkaitan dengan anak derhaka lagi kerana perkara sedemikian tidak akan berlaku lagi.
kerana kita berpegang teguh pada kata dasar kita iaitu..

IBU KITA SAYANGKN KITA

tp dosa dan pahala bukn nya ditentukan oleh ibu or bapa kite
kita kene lihat dan tanya mengapa kita hidup di dunia nie.

ia semata mata kerana DIA

DIA yg menetukn dosa dan pahala kita.
kita kene liht bukn bermakna setiap perkara baik yang kita buat,kecil mahupun besar akan directly diterima dan begitu juga sebaliknya..
oleh sebb itu. apa shj yg kita bukn kene lh berpndukn terhadp apa yg DIA mahu. bukn apa yg kita mahu.

oleh sebb itu..

setiap langkah mahupun setiap nafas, kita perlulh berfikir yg kita bernafas dan kita melngkh hanya lh kerana DIA

sekian..





2 comments:

NajwaLatif said...

saya sayang mak saya. hee
and pic kat atas tue, comel sgt..
(haha tak de kena mgena pun)

Sekadar Lelaki Biasa said...

haha.. semua org syg mak die n mak ddier mesti lg syg kat dier.. huhu..

Post a Comment