"Sesiapa yang inginkan dunia maka hendaklah dia berilmu, sesiapa yang inginkan akhirat maka dia juga mesti berilmu dan sesiapa yang ingin kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat maka dia lebih dituntut agar berilmu."

Friday, April 15, 2011

anda GAGAL!! RELAX sudah!!

~ pernah gagal ~ biasalah tue ~ mana ada org tak pernah gagal ~
~ apa yg penting is cara kita adapt that particular situation ~
~ =) ~
~ Janganlah kamu termasuk orang- orang yang berputus asa." (Al- Hijr: 55)

org selalu kata
kalah itu wajib dan menang itu bonus

ade org juga cakap..
kalah pun xper,yg penting usaha

ade org juga cakap..
wat apa nk berlatih latih nie, nanti kalah jugak..

so
apa sebenarnya maksud kalah dan apa sebenarnya maksud menang disini..

cuba dengar cerita ini

Di suatu kanmpung yg permai, duduknya dua org yang bernama Pak Ali dan Pak Mat. Mereka sgt bermint untuk berniaga. Mereka ini bosan asyik duduk rumah dan tidak berbuat apa-apa. So, mereka pun bercadang untuk membuka kedai makanan. Pak Ali membuka kedai menjual Mee Goreng dan Pak Mat menjual Nasi goreng.

Setelah berminggu-minggu beropreasi, kedai mereka memdapat sambutan yang memberansangkn. Lagi-lagi masa lunch hour, ramai hingga tak cukup tangan nk handle. Bagus sungguh bisnes ini. Pak Mat dan Pak Ali sngt suka dengan perkembangan kedai mereka. Mereka berhasrat untuk kembangkn lagi kedai ini.

Akan tetapi, masa mereka otw nk kedai , mereka nmpk kedai mereka sedag dijilat api. Apa lagi, mengelabah lah Pak Mat dan Pak Ali nie. Pak Mat call bomba dan Pak Ali lak g cari air nk padamkn api. Dah mcm dlm action movie lak. Pak Mat dan Pak Ali masuk dan keluar kedai meneyelmatkn apa2 barang yg boleh diselamtkn.

Tapi semunya sudah terlmbat, yg tinggal hanya Mee Goreng Mamak(hangus) dan Nasi Goreng Hailam(hangus). Kedai mereka musnh dijilat api. Menurut Bomba, kebakaran ini angkara org. Apa lagi....

Pak Mat: kurang ajar punyer budak.. mak bapak dorang tak bawk dier g sekolah ker..itulh pentingyer education. kalau aku tahu sape yg buat nie.. memang aku lumat betul2.. memang mati aku kerjakn..

Pak Ali: hmmm.. kurang asam betul lah.. tp xperlh.. dh nasib badan.. aku dulu pernh kene lagi teruk.. umah kene masuk perompak, kereta kene curi.. lagi teruk drpd ini.. sabar jerlh..

dua reaksi yang berbeza. Pak Mat yg sgt marah dan Pak Ali yg relax jer..

tp apa kene mengene ngan statement di atas. apa kene mengene dengan kalah dan menang dan berputus asa...

meh chet citer..

kalah dan menang is subjektif. ia bergantung pada induvidu itu melihatnya. jika ia meliht pada hasilnya semata mata.. makan lain lah jawapnya.begitu juga sebaliknya

berbalik pada cerita td.. Pak Ali ini cool aderlh sebb dier pernh kene lagi teruk drpd kebakaran itu tetapi Pak Mat pula baru first time kene. itulahnya pentingnya pnegalaman. sekiranya kite kene musibah, itu sebenrnya bukn satu maslah pada kite tetapi satu nikmat kerana ia mengajar kiter untuk jadi lebih kuat drpd skrg..mcm Pak Ali yg relax jer..sebb dier pernh kene lebih teruk drpd itu. berbanding Pak Mat. so kiter patut bersyukur dikenankan musibah..

sy ada satu ayat yg best unutk musibh ini.
musibah dan maslah datannya drpd Allah, maka xkn kite nk slah kn Allah pulak kn.
tetapi anggp lah ia nikmat kerna Allah hanya menguji hambaNya yng Dia syang

so.. jangan sesekali berputus asa yer!
=)

as conclusion
bagi saya.. semuanya yang berlaku adalah kemenangan bg sy. even tidak capai matlamat pun, sy mengaggp nyer sbg kemenangan. sebb Allah tgk pada USAHA bukn pada NATIJAH mahupun HASIL.. dh Allah pun tgk mcm tue.. xkn aku nk tgk cara lain pulak kn..


3 comments:

Gamez loVer said...

i loike ur post sibo!!!

Sekadar Lelaki Biasa said...

tq!!

Mikah Lurima said...

wow!!! aq terasa jugaklah dgn post ni. haha

thanx btw. ;)

Post a Comment